25 timmar i Göteborg

Vi avslutade vår Göteborgstripp med några timmar i Botaniska trädgården. Underbart vårfint med blommande körsbär, lökväxter och rhododendron. Vi lyckades dessutom tajma besöket i växthuset till en riktigt rejäl regnskur. Sen sken solen igen :-)

Kristina från Duvemåla

Tillbaka i Lund efter en tur till Göteborg. Dit åkte vi för att se musikal. När vi bokade biljetter i november var alla vårens helger fullbokade och vad som återstod var veckodagar. Så det blev en tisdag. Och det var i går.
Det var en bra föreställning, det var inga betungande fyra timmar att sitta igenom. Det var bra scenografi och musiken är högklassig. Lite störigt att Kristina och Ulrika i Västergöl bröt på finska och inte småländska. Och upplägget var mer som utplockade händelser ur ett liv, snarare än en sammanhängande historia. Särskilt andra akten som var lite svår att hänga med på. Det var indianuppror som jag inte riktigt fick ihop och då har jag ändå läst böckerna. Men det var tio år sedan och jag minns ju inte exakt vad som hände. Musikalen gav inte riktigt svar.
Men som helhet: mycket häftig. Kul att ha sett den!

Mellis och nödmat

Eftersom jag är en sån människa som typ dör om jag inte får mina mellanmål eller lunch/middag i tid så är jag också notoriskt rädd för att bli hungrig. Alltså vill jag gärna packa med mig nödmat när jag ska åka någonstans och jag inte riktigt vet när, vad och hur det kan vankas mat. Idag var jag på Ica och bunkrade inför vår lilla tripp imorgon. Jag försökte tänka gott, nyttigt och kylskåpsfritt (skinkan kvalar inte in på allt det, jag vet, men blir bra på lunchmackan när vi precis gått på tåget).

Man skulle kunna tro att vi ska till någon ödemark, men vi ska till Göteborg. Centrala Göteborg dock, där det bara finns dyra ställen att handla mellanmål på. Pressbyrån/7eleveb på centralen brukar inte vara billiga... Därför är jag hellre lite förberedd! Tågsnacks, paussnacks på musikalen, nattmat på hotellet och hemresemellis. 😊
Tänkte komplettera med hembakta örtsmörbullar, kokt ägg, russin och nötter. Tror ni vi överlever? 😉

(Bara för att förtydliga, jag tänker inte släpa med hela brödpåsen, alla kexen, båda juicerna eller hela melonen!)

En vanlig måndag på jobb ...?

Igår var en härlig dag på jobbet. Jag och en kollega åkte till Ven för att besöka återvinningscentralen och prata med han som jobbar där. Vi tog företagets cyklar med oss på färjan och hade riktig tur med vädret. Solen sken och det blåste lagom. Tur när man ska ut på havet och åka till en "platt" ö och vara ute en massa. Det var riktigt skönt ute och vi satt ute på soldäck på färjan.

Nackdelen med att åka till en ö, eller fördelen om man vill, är att man inte kan ta sig hem förrän båten går. Vi fick därför två timmar extra då vi fick roa oss bäst vi kunde på denna ö som ännu är före säsong. Det mesta var stängt. Lunch på Turistgården blev det i alla fall och en liten extra cykeltur.

Det jag inte haft en tanke på var att sex timmar i vårsol utan solskyddskräm kan sätta sina spår. Mitt kräftröda ansikte blev lite av en snackis på kontoret idag....