Termodynamisk lab

Är inte så glad på kemi just nu om jag säger så. En tredjedel av denna kurs består av termodynamik vilket är -för att uttrycka det milt- skitsvårt. Man ska beräkna energi som frigörs eller upptas vid reaktioner med hjälp av en mängd olika storheter som det gäller att hålla reda på. För de är definierade i varandra, vissa kan man räkna ut och vissa kan bara slås i tabeller... Man ska lära sig ordet för storheten och vad det betyder, man ska kunna sätta storheten i relation till andra storheter och man ska ju veta alla beteckningar på storheterna så man kan använda formelsamlingen. Suck!

Idag hade vi då lab på termodynamiken. Tydligen var tanken att det laborativa arbetet skulle vara relativt lätt och att fokus skulle ligga på beräkningarna. Detta endast med hjälp av en labhandledning som var dåligt skriven, till exempel så användes andra ord för vissa storheter än vad vi hört på föreläsning.
Att fråga om hjälp med uträkningarna kunde man ju göra, men förvänta dig inget vettigt svar från handledarna. Policyn var nämligen, ingen genomgång/teori på labbet. Allstå satt alla och försökte räkna på saker vi inte förstod och handledaren vägrade svara vettigt på frågor. "Ska du använda den formlen, inte vet jag?". Efter att faktiskt ha haft en liten diskussion med handledaren om vad den molära lösningsvärmet är för något så kom han (efter diskussion med de andra handledarna) fram till att de kunde avslöja att det handlade om ändringen i entalpi (deltaH). Kunde inte det stått i handlendingen från början?

Jag hade också en liten diskussion med handledaren om att jag anser att jag är på labbet för att lära mig. Jag går ju inte kursen för att jag redan kan kemi. Att labba är ju att förstå hur teorin fungerar praktiskt, att se det i ett sammanhang, men det innebär ju inte att jag kan tillämpa teorin perfekt för det! Det måste jag ju få lite ledning till. Begär givetvis inte en fullständig genomgång i alla steg eller att få svaren serverade på silverfat, men en vettig labbhandledning och lite hjälp från handledaren när man kört fast är väl inte för mycket begärt?
Handledaren tyckte att problemet med att inte förstå på lab enkelt kan lösas genom att gå på föreläsningar och läsa på teorin. Men jag HAR varit på alla föreläsningar och jag har pluggat på mina anteckningar och läst lite i boken. Innebär dock inte att jag kan det som rinnande vatten om någon väcker mig mitt i natten. För termodynamik är svårt! Det var förra veckan vi gick igenom det här.

Räknade lte på lab, för att hämnas satt vi kvar och räknade ända till 17.00 för att om möjligt kunna få lite hjälp (och lite lyckades vi lirka till oss). Fyra olika experiment. Har räknat tre av dem. Om det är rätt vet jag inte, men det är väl bara att lämna in formuläret vi ska fylla i och så får de väl klaga konstruktivt och få en massa merjobb av att rätta labbapporterna en extra gång?

Känner inte att "kemiska miljörisker och ekotoxikologi" (=mer kemi) är ett alternativ för val av inriktning på mitt program just nu. Å andra sidan ingår där kanske ingen termodynamik?

Matdags.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med fullständigt till punkt och pricka! Går också denna kurs och satt nu med komplettering på labbrapporten och bestämde mig för att googla på dethär satans värmet. Hoppas du lyckas bättre än mig på labbrapportskrivandet!

2009-09-23 @ 11:10:25
Postat av: Sara

Läser du i Lund? Jag lider med dig för det var inget kul med den där laborationen. Och om det verkligen är samma kurs du läser så irriterar det mig att de inte har ändrat på labben!

2009-09-23 @ 21:03:01
URL: http://sarz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0